Mer innehåll

Snart dags för däckskifte - kom ihåg att "efterdra" hjulen

Visste du att tappade hjul orsakar cirka 900 trafikolyckor varje år? Det viktigaste rådet inför däckskiftet är att göra rätt och framför allt att kontrollera hjulen efter 5 till 10 mils körning oavsett om du har bytt däcken själv eller hos en verkstad.

Våren är i antågande och för dig som bilist är det snart dags att byta till sommardäck. Bytet är tillåtet från den 1 april, men måste inte ske då. Tvärtom är det viktigt att ta hänsyn till var i landet man bor och rådande väder- och väglag lokalt. Dubbdäck är inte tillåtna från den 16 april förutsatt förstås att det inte förväntas bli vinterväglag.

900 olyckor årligen pga. tappade hjul

En färsk undersökning från Svenska däcksäkerhetsrådet, där bl.a. Bilprovningen ingår, visar att tappade hjul orsakar cirka 900 trafikolyckor varje år. Enkäten genomfördes våren 2023 och besvarades av cirka 5 000 kunder i Mina sidor. Vi passar på att tacka för alla som har medverkat.

Undersökningen visar också att olyckorna sker helt i onödan och skulle kunna förhindras med bättre kunskap. Det handlar om att göra rätt vid däckskiftet, till exempel hålla rent, dra åt lagom hårt.

Kom ihåg att "efterdra" däcken

Det viktigaste rådet är att kontrollera hjulen efter 5 till 10 mils körning. Många kallar det för att "efterdra", men det handlar inte om att dra åt så hårt som möjligt utan om att efterkontrollera att bultar eller muttrar är rätt åtdragna. Obs! Detta gäller oavsett om du har bytt däcken själv eller hos en verkstad.

Klicka här för att se SVT:s reportage om efterkontrollera och inte efterdra däcken.

Råd för däckskiftet

Som en konsekvens av resultaten av undersökningen har däckbranschen sett över råden för däckskifte på personbilar. Så här går du tillväga för att göra ett korrekt däckskifte på en personbil (källa: STRO)

  1. Ta bort bultarna/muttrarna och avlägsna det gamla hjulet.
  2. För både det gamla och det nya hjulet samt fordonet: Rengör och inspektera alla kontaktytor, gängor (och i förekommande fall: adaptrar) med avseende på slitage, skador och överdriven korrosion.
  3. Byt ut skadade, slitna och kraftigt korroderade delar.
  4. Smörj inte gängorna eller ytorna före montering. (Anledningen är att det på personbilar då finns en stor risk att bulten/muttern dras förbi materialets sträckgräns, vilket leder till skador på gängorna och en sämre åtsittande bult/mutter som följd.)
  5. Se till att bultarna/muttrarna passar fälgen (konisk/rundad/platt).
  6. Montera det nya hjulet och dra åt bultarna/muttrarna i ett tvärgående mönster (korsvis) till ett måttligt vridmoment, långt under det rekommenderade vridmomentet och kontrollera att hjulet sitter tätt och plant på navet.
  7. Använd en korrekt justerad momentnyckel och dra åt bultarna/muttrarna i ett tvärgående mönster (korsvis) till det vridmoment som rekommenderas av fordonstillverkaren.
  8. Extra viktigt! Efter 5 till 10 mils körning är det dags att kontrollera att bultarna/muttrarna sitter korrekt, enligt det föregående steget

Fler tips och råd om däck

Det finns många andra saker att tänka på i samband med däckbytet såsom lufttryck, mönsterdjup, val av och placering av däck.

Klicka här för att ta del av fler goda råd och tips vid hjulskiftet.

En man byter däck på en personbil som står parkerad på en uppfart. Intill sitter dottern på en trehjuling och tittar på.

Snart dags at byta till sommardäck. Se till att göra rätt. Foto: Bilprovningen